نحوه اتصال به سرور توسط SSH

تاریخ انتشار ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
نویسنده محسن حسینی
دسته بندی مدیریت سرور
بازدید 3590

SSH چیست؟

مخفف Secure Shell Protocol است که یک پروتکل امن برای ارتباط و مدیریت یک سیستم تحت شبکه است. به دلیل امنیت بالای این پروتکل نه تنها سیستم عامل های لینوکسی بلکه بسیاری از تجهیزات شبکه نظیر روتر، سوییچ و ... نیز از آن استفاده میکنند. امکاناتی از قبیل انتقال فایل، فوروارد پورت و اتصال با کلید محبوبیت این نرم افزار را بیش از پیش افزایش داده است تا جاییکه متخصصین شبکه و مدیران سرور بعنوان یکی از نرم افزارهای اصلی در کارهای روزانه با آن تعامل دارند.

 

اتصال SSH از ویندوز

نرم افزارهای مختلفی قابلیت اتصال به سرور از طریق SSH را دارند که یکی از محبوب ترین آنها Putty است. اخیرا نرم افزار Bitvise نیز بدلیل امکانات بیشتری که در اختیار کابران قرار میدهد مورد توجه قرار گرفته است. 

برای اتصال از طریق Putty در صفحه اصلی نرم افزار قسمت Host Name آدرس سرور مقصد و قسمت Port پورت مربوطه را وارد میکنید و با زدن دکمه Open به سرور متصل میشوید.

putty main page

 

برای استفاده از نرم افزار Bitvise ابتدا نسخه کلاینت را از آدرس https://www.bitvise.com/download-area دانلود و نصب کنید. پس از باز کردن نرم افزار یک پروفایل جدید ایجاد کنید و در قسمت Host و Port آدرس و شماره پورت سرور مقصد را وارد کرده و به سرور متصل شوید.

bitvise main page

از نکات مثبت نرم افزار Bitvise امکان ایجاد پروفایل های متعدد با تنظیمات متفاوت است. امکاناتی از قبیل انتقال فایل بصورت گرافیکی، پورت فوروارد و Jump Host نام برد.

 

اتصال SSH از لینوکس و مک

برای اتصال به سرور ssh در سیستم عامل های لینوکس و مکینتاش از ابزار ssh استفاده میکنیم. با وارد کردن دستور ذیل در ترمینال میتوانید به سرور متصل شوید:

ssh -v -p 2223 root@1.2.3.4

سوییچ v- برای نمایش اطلاعات بیشتر است.

سوییچ p- برای تعریف پورت می باشد. زمانیکه پورت ssh پیشفرض (۲۲) نباشد برای اتصال می بایست پورت را معین کرد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به وی ام پارس می باشد. نماد اعتماد الکترونی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید