سرور مجازی چیست

تاریخ انتشار ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
نویسنده محسن حسینی
دسته بندی مدیریت سرور
بازدید 1907

سرور مجازی چیست؟

Virtual Private Server یا به اختصار VPS به ماشین های مجازی گفته میشود که بر روی یک سرور سخت افزاری ایجاد میشوند. هر سرور سخت افزاری علاوه بر اشغال فضا نیاز به مصرف برق، پورت سوییچ جداگانه و ایجاد گرمای بیشتر و در نتیجه سیستم خنک کننده قوی تر دارد. با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی از تعداد سرور سخت افزاری کمتر با منابع بیشتر استفاده میشود و با تقسیم منابع هر سرور بین چند ماشین مجازی در هزینه ها صرفه جویی میشود. این ماشین های مجازی در خدمات هاستینگ به عنوان VPS شناخته میشوند که شرکت هایی همچون وی ام پارس با تقسیم منابع سرورهای سخت افزاری به مشترکین خود ماشین های مجازی با منابع محدود و اختصاصی ارایه میدهند تا هر مشترک دسترسی مستقیم به سیستم عامل مجزا داشته باشد.

 

مجازی ساز یا Hypervisor چیست؟

در واقع یک لایه نرم افزاری است که با مدیریت منابع سخت افزاری از قبیل پردازنده، حافظه رم و دیسک میتواند قسمتی از این منابع را ایزوله کرده و در اختیار یک ماشین مجازی قرار دهد تا شرایطی مشابه یک سرور اختصاصی را برای سیستم عامل بوجود آورد. بصورت کلی دو دسته مجازی ساز سرور وجود دارد. دسته اول مجازی سازهای Bare Metal هستند که بصورت مستقیم بر روی سخت افزار نصب میشوند مانند VMWare ESXi و Xen. مدل دوم Hypervisor ها بعنوان یک نرم افزار بر روی سیستم عامل فعالیت میکنند مانند VirtualBox و VMWare Workstation. در این میان مجازی ساز هایی همچون KVM که در کرنل لینوکس فعالیت میکند از لحاظی خصوصیات نوع اول را دارد و همچنین بدلیل اینکه همراه یک سیستم عامل فعالیت میکند خصوصیت مدل دوم را نیز دارد و در واقع بصورت مشخص متعلق به یک دسته خاص نیست.

 

کدام مجازی ساز بهتر است؟

هر مجازی ساز نکات مثبت و منفی دارد که انتخاب یک مجازی ساز برای تمام شرایط را سخت میکند. در واقع این سناریو یا شرایط سرویس دهی است که نوع مجازی ساز را تعیین میکند و در نهایت تعداد کمی انتخاب برای شما باقی میگذارد. برای مثال اگر قصد شما اجرای نرم افزارهای لینوکسی در ویندوز باشد بهترین کار راه اندازی یک ماشین مجازی لینوکسی است که در اینصورت می بایست از یک مجازی ساز دسکتاپ مانند Virtualbox یا VMWare Workstation استفاده کنید و اگر نیاز به راه اندازی چند ماشین ویندوزی و لینوکسی برای شرکت خود دارید بهتر است از مجازی ساز Bare Metal استفاده کنید که در اینصورت ESXi، KVM و Xen گزینه های مناسبی هستند. 

 

مزایای سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی انتخاب مناسبی برای استارت آپ های کوچک است چرا که هزینه های آن کمتر از سرورهای اختصاصی است و با توجه به اینکه ارتقا منابع سخت افزاری در سرور مجازی براحتی قابل انجام می باشد، میتوان هر زمان نسبت به ارتقا اقدام کرد. همچنین انتقال ماشین های مجازی بین سرورهای سخت افزاری امکانپذیر است و در صورت بروز مشکل غیرقابل حل در یک سرور میتوان ماشین مربوطه را بدون از دست رفتن اطلاعات به سرور دیگری انتقال داد. امکان بکاپ گیری از سرور مجازی نیز وجود دارد تا یک نسخه پشتیبان از اطلاعات و تنظیمات انجام شده داشته باشیم.

 

انتخاب سرویس مناسب دغدغه بسیاری از مشترکین است و عموما نیاز به مشاوره فنی دارند لذا در صورتیکه مطمئن نیستید که آیا سرور مجازی برای شما مناسب است یا خیر میتوانید از طریق فرم تماس با ما با کارشناسان وی ام پارس در ارتباط باشید تا با توجه به نیازهای شما بهترین سرویس را به شما معرفی کنیم.

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به وی ام پارس می باشد. نماد اعتماد الکترونی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید