معرفی سرویس دی ان اس

تاریخ انتشار ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
نویسنده محسن حسینی
دسته بندی مدیریت سرور
بازدید 1909

DNS چیست؟

سرویس دی ان اس (DNS) که کوتاه شده (Domain Name System) است وظیفه تبدیل نام به آدرس آی پی را بر عهده دارد. به این معنا که میتوانیم در شبکه های کامپیوتری از نام دامنه بجای آدرس آی پی استفاده کنیم. 

مثال نام دامنه : vmpars.com
مثال آدرس آی پی : 184.25.232.168

در شبکه های کامپیوتری از آدرس آی پی که یک پروتکل لایه سه می باشد برای ارتباط تحت شبکه استفاده میشود و از آنجاییکه بخاطر سپردن آدرس های آی پی کار سختی است سرویسی برای تبدیل نام دامنه به آدرس آی پی ایجاد شد که نام آن دی ان اس است.

 

DNS چگونه کار میکند؟

سرورهای دی ان اس حاوی اطلاعاتی در خصوص دامنه های تعریف شده در خود دارند که طبق این اطلاعات به درخواست ها پاسخ میدهند. هر دامنه ای که در سرور دی ان اس تعریف میشود در یک زون (Forward Zone) قرار میگیرد و اطلاعات مربوط به آن دامنه در داخل این زون نگهداری میشود. به اطلاعات داخل زون رکورد گفته میشود. رکوردهای مختلفی با کاربردهای مختلف وجود دارد که در اینجا برخی از مهم ترین های آنها را بررسی میکنیم:

 

انواع رکوردهای DNS

SOA : مخفف Start Of Authority است که حاوی اطلاعات مهمی در خصوص زون دی ان اس است. اطلاعاتی از قبیل نام سرور دی ان اس اصلی دامنه، آدرس ایمیل مدیر سرویس، شماره سریال دامنه و بازه های زمانی برای بروزرسانی رکوردها است. برای هر دامنه می بایست حداقل دو سرور دی ان اس تعریف شود که از آنها با نام Name Server یاد میشود که در واقع نام دی ان اس سرورهایی هستند که وظیفه پاسخگویی به درخواست های دی ان اس دامنه مربوطه را دارند. برای ارتباط چند سرور دی ان اس و حفظ یکپارچگی اطلاعات رکوردها نیاز هست که تمامی بروزرسانی ها در تمام سرورها اعمال شود که این بروزرسانی ها از طریق شماره سریال و بازه های زمانی تعریف شده در این رکورد صورت میگیرد.

 

A : کاربرد این رکورد تبدیل نام به آدرس آی پی است. برای مثال در رکورد dl.vmpars.net قسمت dl یک رکورد از نوع A یا Address می باشد که به یک آدرس آی پی اشاره میکند و زمانیکه این رکورد را از سرور دی ان اس مربوطه کوئری بگیرید آدرس آی پی تنظیم شده در پاسخ به شما نمایش داده میشود.

در ویندوز میتوانید از طریق cmd فرمان ذیل را برای بررسی این رکورد اجرا کنید:

nslookup dl.vmpars.net 8.8.8.8

Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name:    dl.vmpars.net
Address:  91.99.96.131

 

در لینوکس با کمک dig میتوانید اطلاعات کاملتری بدست بیاورید. برای مثال درخواست اطلاعات را برای دی ان اس سرور گوگل ارسال میکنیم:

dig @8.8.8.8 dl.vmpars.net

;; QUESTION SECTION:
;dl.vmpars.net.			IN	A

;; ANSWER SECTION:
dl.vmpars.net.		359	IN	A	91.99.96.131

 

TXT : این رکورد برای وارد کردن متن ایجاد شده است. از کاربردهای آن میتوان رکوردهای SPF, DKIM و DMARC که برای سرویس ایمیل بسیار مهم هستند را نام برد. بصورت کلی هر متنی را میتوان در این نوع رکورد قرار داد از اینرو استفاده های متنوعی از این رکورد میشود که یکی از آنها احراز هویت مالیکت دامنه است. برای مثال گوگل جهت احراز هویت دامنه از شما درخواست ایجاد یک رکورد با این نوع را میکند. همچنین یکی از راه های احراز هویت برای سفارش گواهینامه SSL نیز این نوع رکورد است.

برای بررسی این رکورد در سیستم عامل ویندوز از ابزار nslookup میتوان استفاده کرد:

nslookup  -type=txt vmpars.com 8.8.8.8

Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
vmpars.com      text =
        "v=spf1 a mx -all"

 

در لینوکس نیز از ابزار dig استفاده میکنیم:

dig @8.8.8.8 vmpars.com txt

;; QUESTION SECTION:
;vmpars.com.			IN	TXT

;; ANSWER SECTION:
vmpars.com.		119	IN	TXT	"v=spf1 a mx -all"

 

CNAME : این رکورد که در واقع یک نام مستعار می باشد جهت ایجاد یک رکورد با نام متفاوت ولی اطلاعات مشابه یک رکورد موجود است. برای مثال رکورد www اگر بصورت cname ایجاد شود هیچ محتوایی ندارد و به یک A رکورد دیگر مانند دامنه اصلی vmpars.com اشاره میکند و زمانیکه درخواستی برای این نام مستعار ارسال میشود سرور محتوای رکورد دامنه اصلی را در پاسخ ارسال میکند. cname مخفف Canonical Name است.

 

MX : مخفف Mail Exchange است و وظیفه معرفی سرور ایمیل دامنه مربوطه را دارد. زمانیکه یک ایمیل سرور قصد ارسال ایمیل دارد از آدرس ایمیل قسمت دامنه را بررسی میکند و درخواست MX رکورد را برای دی ان اس سرور دامنه ارسال میکند تا آدرس ایمیل سرور مقصد را پیدا کند. این رکورد نیز همانند CNAME حتما می بایست به یک رکورد دیگر اشاره کند و نمیتواند حاوی آدرس آی پی باشد. امکان تعریف چند رکورد MX برای یک دامنه وجود دارد که با تنظیم اولویت میتوان تعیین کرد که اگر ایمیل سرور اول در دسترس نبود ایمیل برای سرورهای بعدی طبق اولویت ارسال شود. اولویت بالاتر با عدد کمتر مشخص میشود.

برای بررسی این رکورد در ویندوز با ابزار nslookup به شکل ذیل اقدام کنید:

nslookup  -type=mx vmpars.com 8.8.8.8
Server:  dns.google
Address:  8.8.8.8

Non-authoritative answer:
vmpars.com      MX preference = 10, mail exchanger = mail.vmpars.com

 

در لینوکس نیز با ابزار dig:

dig @8.8.8.8 vmpars.com mx

;; QUESTION SECTION:
;vmpars.com.			IN	MX

;; ANSWER SECTION:
vmpars.com.		359	IN	MX	10 mail.vmpars.com.

 

انواع دیگری از رکوردهای دی ان اس وجود دارد که لیست کامل آنها را میتوانید در لینک ذیل مشاهده کنید:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_DNS_record_types

کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به وی ام پارس می باشد. نماد اعتماد الکترونی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید